Vioara
       Vioara
 nu are un inventator anume. Prima descriere a instrumentului o face 
Philibert Jambe de Fer în tratatul "Epitome musicale" publicat în 1556 
la Lyon.
        De
 ce era nevoie de vioară în practica muzicală? Un răspuns ar putea veni 
din rolul pe care l-a avut iniţial: pe de o parte, de a dubla linia 
vocală şi pe de altă parte, tot vioara, mică şi uşor de transportat era 
ideală pentru a furniza muzica de dans.
        Cât
 de influentă poate fi o cutie mică de lemn cu patru coarde şi un arcuş 
în drumul muzicii? De răspândirea şi de interesul stârnit de vioară se 
leagă în bună măsură apariţia unor genuri muzicale, ca triosonata şi 
concertul. Purtătoare ideală a liniei melodice, vioara are resurse 
inepuizabile de expresivitate. Ce-ar fi orchestra fără cele două 
compartimente de viori, ce-ar fi muzica de cameră fără sonate, triouri, 
cvartete; cum ne-am putea imagina viaţa de concert fără partiturile 
solistice imaginate de la Vivaldi încoace?
        În
 peste 4 secole s-a conturat o întreagă poetică pe tema viorii: se spune
 că este regina instrumentelor, pentru că tonul şi proprietăţile 
cantabile o fac un rival al vocii umane; sau că acest instrument ţinut 
aproape de inimă este capabil să capteze, mai bine ca oricare altul, 
emoţiile interpretului...
Autor: Liviu Stoica

 
 
 
Comentarii
Trimiteți un comentariu