Vioara
Vioara
nu are un inventator anume. Prima descriere a instrumentului o face
Philibert Jambe de Fer în tratatul "Epitome musicale" publicat în 1556
la Lyon.
De
ce era nevoie de vioară în practica muzicală? Un răspuns ar putea veni
din rolul pe care l-a avut iniţial: pe de o parte, de a dubla linia
vocală şi pe de altă parte, tot vioara, mică şi uşor de transportat era
ideală pentru a furniza muzica de dans.
Cât
de influentă poate fi o cutie mică de lemn cu patru coarde şi un arcuş
în drumul muzicii? De răspândirea şi de interesul stârnit de vioară se
leagă în bună măsură apariţia unor genuri muzicale, ca triosonata şi
concertul. Purtătoare ideală a liniei melodice, vioara are resurse
inepuizabile de expresivitate. Ce-ar fi orchestra fără cele două
compartimente de viori, ce-ar fi muzica de cameră fără sonate, triouri,
cvartete; cum ne-am putea imagina viaţa de concert fără partiturile
solistice imaginate de la Vivaldi încoace?
În
peste 4 secole s-a conturat o întreagă poetică pe tema viorii: se spune
că este regina instrumentelor, pentru că tonul şi proprietăţile
cantabile o fac un rival al vocii umane; sau că acest instrument ţinut
aproape de inimă este capabil să capteze, mai bine ca oricare altul,
emoţiile interpretului...
Autor: Liviu Stoica

Comentarii
Trimiteți un comentariu